آنچه از آشنایی با سنگ ها آموختیم.


۱۰ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۱:۵۵
۲۶۳


مدرسه دخترانه میزان

ساخت سنگ در کلاس علوم
در علوم پایه چهارم، یکی از فصل های کتاب، به آشنایی با سنگ ها، اختصاص پیدا کرده است.
در این فصل، دانش آموزان با سنگ های رسوبی، آذرین و دگرگونی آشنا می شوند. برای درک بهتر روند تشکیل شدن این سنگ ها، دختر خانم های پایه چهارمی دست به کار شدند تا سنگ ها را بسازند.
🪨 در اولین مرحله به حیاط مدرسه رفتیم و با مواد اولیه که سنگ های ریز و درشت و گچ و ... بود،آشنا شدند. بعد، اعضای گروه دستکش به دست کردند🧤 و مواد را در کیسه ها مخلوط کردند بعد هم در فضای حیاط گذاشتیم تا سنگ ها تشکیل شود. 
جلسه بعدی کیسه را باز کردیم و سنگ ها را مشاهده کردیم. دخترانمان از نتیجه کار بسیار شگفت زده شدند 🤩و ویژگی های مهم این سنگ را بررسی کردیم.
نوبت به سنگ آذرین رسید...
🕯️ابتدا شمع را روی چراغ الکلی ذوب کردیم و مجدد در دمای محیط به حالت جامد تبدیل شدن شمع را مشاهده کردیم.
🌋 در ادامه با جوش شیرین و سرکه، کوه آتشفشان درست کردیم. هدف ما از انجام این فعالیت ها درک بهتر فرایند تشکیل شدن سنگ های آذرین بود.
🔥 در جلسه بعد، گِل رُس را حرارت دادیم و متوجه شدیم سنگ ها در اثر فشار و گرما به سنگ های دگرگونی تبدیل می شوند.
در کلاس آنلاین، دخترانمان مطالبی را با موضوع تبدیل خشت به آجر را ارائه دادند تا تأثیر حرارت و فشار را در مقاوم سازی خشت بررسی کنیم.
در جلسه آخر این درس، دخترانمان به صورت گروهی به ساخت ماکت «تشکیل شدن سنگ ها در طبیعت» پرداختند. ⛰️🌋🏔️🗻





برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.